Use of a remote laboratory as a resource for reducing the environmental impact of experimental activity in chemistry courses in higher education

Authors

  • Eric Montero-Miranda Universidad Estatal a Distancia Laboratorio de Experimentación Remota San José, Costa Rica

Keywords:

REMOTE LABORATORY, ENVIRONMENTAL DEGRADATION, EXPERIMENTAL METHOD, IMPACT ANALYSIS, ACID-BASE TITRATION

Abstract

This study presents some of the outcomes of a postgraduate thesis in Environmental Management and Local Development at ICAP in Costa Rica, focusing on the analysis of the environmental benefits derived from using the Acid-Base Remote Assessment Laboratory as a supplement to face-to-face experimental activities in the chemistry laboratory courses at the Universidad Estatal a Distancia. The methodology encompassed a non-experimental, cross-sectional design wherein an environmental impact assessment matrix was employed, completed by six experts—three for the on-site laboratory and three for the Remote
Laboratory. This tool was predicated on the processes of laboratory preparation, chemical transportation, activity development, and waste generation. The findings indicated that, in contrast to the face-to-face experimental activity, the activity facilitated by the Remote Laboratory exhibits a low environmental impact significance. In conclusion, it was estimated that in the specific case of the face-to-face experimental activity, the impact on the environment has a medium significance, with the actual execution of this experiment and the generation of waste being the processes that cause the greatest impact. Lastly, the Remote Laboratory demonstrates a low impact significance across all evaluated aspects.

Author Biography

Eric Montero-Miranda, Universidad Estatal a Distancia Laboratorio de Experimentación Remota San José, Costa Rica

Es licenciado en Química Industrial (UNA) y Máster en gestión ambiental y desarrollo local (ICAP). Es Regente Químico Institucional y consultor externo en temas de gestión y administración del riesgo químico. Ha formado a más de 50 profesionales en la rama. Se ha formado en esta especialidad en el Instituto Nacional de Seguridad y Salud en el Trabajo (INSST) de España y la Comisión Económica de las Naciones Unidas para Europa (UNECE). Es desarrollador e investigador adjunto en el Laboratorio de Experimentación Remota de la Universidad Estatal a Distancia en Costa Rica, e Investigador en proyectos internacionales en la Organización de Estados Americanos (OEA). Además de participar como profesor asistente en cursos en la modalidad Massive Open Online Course (MOOC) y para el Consejo Superior Universitario Centroamericano (CSUCA). Es colaborador externo del Centro de Investigación y Apoyo a la Educación Científica de la Universidad de Buenos Aires y profesor asistente en cursos de actualización y perfeccionamiento en el área de laboratorios remotos para la Facultad de Farmacia y Bioquímica de la Universidad de Buenos Aires.

Published

2024-11-12

How to Cite

Montero-Miranda, E. (2024). Use of a remote laboratory as a resource for reducing the environmental impact of experimental activity in chemistry courses in higher education. Revista Centroamericana De Administración Pública, (86). Retrieved from https://ojs.icap.ac.cr/index.php/RCAP/article/view/879